اقتصاد سیاسی به زبان ساده
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

اقتصاد سياسي به زبان ساده(۱)

وبلاگ آموختن:اقتصاد سياسي يعني چه؟

"مردمان پيش از آن که بتوانند به سياست، دانش، هنر، دين و جزء اين‌ها به پردازند در وحله‌ي نخست بايد بخورند، بياشامند، خانه داشته باشند و جامه بپوشند."

براي اين که مفهوم اقتصاد سياسي را به زبان ساده بياموزيم، بايد قبلا" در مورد اصطلاحات يا مقولاتي مانند انسان اجتماعي، توليد، نيروي کار، موضوع کار، وسايل کار، نيروهاي مولده، وسايل توليد، مبادله، توزيع، مصرف، روابط توليد يا مناسبات توليد، رابطه ميان نيروي‌هاي مولده و روابط توليد(ماسبات توليد)، بايد اطلاعاتي به دست آوريم تا آن‌گاه بتوانيم، تعريف جامع و ساده‌اي را براي اقتصاد سياسي بيان نماييم. بنابراین در پست‌های آینده به این پرسش پاسخ خواهیم گفت.

منظور از انسان اجتماعي چيست؟

انسان ذاتا" اجتماعي است. بدين معني که در جمع و جامعه مي‌تواند به زندگي اجتماعي خود ادامه دهد. تهيه‌ي نيازهاي مادي و رواني بدون وجود انسان‌هاي ديگر غيرممکن است.-هر چند مي‌شود که مانند انسان‌هاي اوليه براي مدتي در جنگل زندگي کرد اما با تعريف امروز از زندگي، اين شيوه، يک زندگي حيواني است- انسان‌ها نياز به خوراک، پوشاک، مسکن، تفريح و ... دارند که برآورده شدن آن‌ها به وسيله‌ي يک نفر غيرممکن است. يکي نان مي‌پزد، يکي نجاري مي‌کند، يکي کشاورز، باغ‌دار و يا دام‌دار است و غيره. اين‌ها با مبادله کالاي توليد خود با کالايي که خود توليد نمي‌کنند و به آن نياز دارند، احتياجات همديگر را برطرف مي‌کنند. حرکت و تکامل اين شيوه از زندگي، پوياست، يعني ايستا نيست و تحت کنترل فرد يا افرادي قرار ندارد. انسانها در جمع است که تکامل اجتماعی مي‌يابند.

ادامه دارد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 25 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب